8-10 Mac 2024, Pahang – Pendidikan memainkan peranan penting dalam membentuk masa depan individu dan masyarakat tanpa mengira latar belakang, etnik atau status sosioekonomi mereka. Walau bagaimanapun, masih terdapat kumpulan terpinggir dalam masyarakat, salah satunya adalah Kaum Asli Batek di Malaysia yang menghadapi halangan yang ketara dalam mengakses pendidikan berkualiti. Sebagai tindak balas kepada isu yang mendesak ini, satu inisiatif program iaitu Kembara Ilmu Anak Bateq 2.0 selama 3 hari 2 malam bermula pada 8 hingga 10 Mac 2024 telah dijayakan sebagai suar harapan, memperkasakan kanak-kanak orang asli melalui pendidikan. Program yang direncanakan ini telah didayakan oleh Yayasan Hasanah dengan Kerjasama Yayasan Foodbank Malaysia, Persatuan Sahabat Jariah Malaysia serta Pasukan Sukarelawan daripada UiTM Cawangan Pahang.
Kaum Asli Batek adalah salah satu daripada suku asli di Malaysia, yang tinggal di hutan hujan Semenanjung Malaysia. Walaupun memiliki warisan budaya yang kaya, mereka masih menghadapi pelbagai cabaran, antaranya faktor kemiskinan, akses terhad kepada penjagaan kesihatan dan pendidikan. Halangan ini telah mengekalkan kitaran kelemahan dan menghalang kanak-kanak Kaum Asli Batek daripada mencapai potensi penuh mereka.
Inisiatif Kembara Ilmu Anak Bateq 2.0, yang diterjemahkan kepada “Perjalanan Pengetahuan untuk Kanak-kanak Bateq,” bertujuan untuk menangani isu sistemik ini dan menggalakkan matlamat pembangunan mampan (SDG) 1, 3, dan 4 iaitu tiada kemiskinan, kesihatan yang baik dan kesejahteraan, dan pendidikan berkualiti. Dengan memberi tumpuan kepada SDG ini, inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup dan mewujudkan masa depan yang lebih cerah kepada generasi Kaum Asli Batek.
Inisiatif ini telah mencapai kejayaannya yang tersendiri dalam misi untuk memperkasakan kanak-kanak orang asli melalui pendidikan apabila kebanyakan anak-anak Kaum Asli Bateq yang menyertai program Kembara Ilmu Anak Bateq 2.0 ini telah menunjukkan kemajuan yang luar biasa dari segi akademik dan peribadi. Mereka telah menunjukkan keyakinan yang lebih baik dari segi komunikasi, peningkatan prestasi akademik, dan lebih cakna akan kebersihan serta kesihatan diri. Ini adalah aspek-aspek yang penting dalam membangunkan kemahiran hidup yang akan membolehkan mereka mengharungi cabaran di luar batasan komuniti mereka.
Walau bagaimanapun, mengekalkan dan mengembangkan inisiatif ini memerlukan sokongan berterusan daripada pelbagai pihak berkepentingan, termasuk badan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan komuniti secara amnya. Sokongan kewangan, pembinaan kapasiti dan penglibatan komuniti adalah penting untuk memastikan kejayaan dan kesan jangka panjang inisiatif Kembara Ilmu Anak Bateq 2.0. Dengan sokongan dan kerjasama yang berterusan, inisiatif Kembara Ilmu Anak Bateq 2.0 berpotensi untuk mengubah kehidupan kanak-kanak orang asli dan membuka jalan kepada masa depan yang lebih cerah dan inklusif.