“Kolaborasi Ilmu 4 : Membentuk Pemikiran Holistik Melalui Pendidikan dan Pembelajaran lintas-bidang”

SERI ISKANDAR, 17 MEI 2024 – Pengajaran dan pembelajaran kolaboratif secara atas talian melalui platform Webex  telah berlangsung pada 17 Mei 2024 bagi kod subjek DQS352 Construction Technology V , Jabatan Ukur Bahan, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Cawangan Perak, Kampus Seri Iskandar.

Program yang telah mensasarkan kolaboratif bersama Pengarah Wilayah Utara dari Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) ini telah dimulakan pada jam 3 petang dan berakhir pada jam 5 petang telah dihadiri oleh seramai 190 orang pelajar  tahun akhir  Diploma Ukur Bahan dan para pensyarah.  Pengajaran kolaboratif ini adalah dari Model 2 iaitu dari Individu yang berkepakaran dalam bidang Kejuruteraan Awam dan menggunapakai Model 2 iaitu kolaborasi dari segi kaedah penyampaian. Penyampaian yang diberi di dalam pengajaran kolaboratif ini adalah berfokus pada Sistem Retikulasi Air Bersih (Water Reticulation System) dan Sistem Pembetungan Sisa Kumbahan (Sewerage System) di Malaysia khususnya Wilayah Utara.

Penyampaian bermula dengan pengenalan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN). SPAN di Malaysia bertanggungjawab untuk mengawal selia dan menyelia perkhidmatan bekalan air dan pembetungan di negara ini. Ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara 2006 (Akta 654), tanggungjawab SPAN direka untuk memastikan perkhidmatan air adalah cekap, boleh dipercayai dan mampan. SPAN bertanggungjawab mengeluarkan lesen kepada pembekal perkhidmatan air dan pembetungan. Disamping itu, memastikan pematuhan peraturan serta piawaian, memantau,menguatkuasakan standard kualiti dan prestasi perkhidmatan. SPAN melaksanakan dasar negara mengenai bekalan air dan perkhidmatan pembetungan. Justeru, menangani aduan dan pertikaian pengguna berkaitan perkhidmatan air. SPAN memastikan pengguna mendapat akses kepada bekalan air dan perkhidmatan pembetungan yang boleh dipercayai dan selamat dan dalam masa yang sama menggalakkan kesedaran orang ramai terhadap pemuliharaan air dan penggunaan sumber air yang cekap. SPAN bertanggungjawab meluluskan dan mengawal selia tarif dan caj untuk perkhidmatan bekalan air dan pembetungan. Selain itu, memastikan struktur tarif adalah adil dan telus, mengimbangi kepentingan pengguna dan penyedia perkhidmatan. SPAN menyelia pembangunan, penyelenggaraan, menaik taraf bekalan air dan infrastruktur pembetungan untuk memastikan pelaburan infrastruktur adalah mampan serta memenuhi permintaan masa hadapan. SPAN mengumpul dan menganalisis data berkaitan bekalan air dan perkhidmatan pembetungan bagi menerbitkan laporan seterusnya menyediakan maklumat kepada orang ramai dan pihak berkepentingan. Justeru, menggalakkan penyelidikan ,pembangunan dalam teknologi dan pengurusan perkhidmatan air.Secara keseluruhannya, peranan SPAN adalah penting dalam memastikan perkhidmatan air Malaysia diurus dengan berkesan, menyediakan bekalan air yang boleh dipercayai dan selamat kepada orang ramai di samping menjaga kelestarian alam sekitar.

Pengajaran dan pembelajaran Abad ke 21 menekankan empat perkara utama iaitu komunikasi, pemikiran kritikal, kolaborasi dan kreativiti. Pengajaran Kolaboratif yang juga dikenali sebagai team-teaching atau co-teaching, merujuk kepada pendekatan pengajaran yang melibatkan tenaga pengajar dan pakar bidang  bersama-sama menyampaikan ilmu untuk memudahcara pengajaran, mendidik, membimbing dan melatih pelajar bagi memperkasa pembelajaran kendiri pelajar. Asas pegajaran kolaboratif dizahirkan melalui of Scheme of Work, bilangan tenaga pengajar,  komunikasi yang baik dan toleransi serta tolak ansur.Pengajaran kolaboratif  ini telah mendapat persetujuan daripada Ketua Jabatan dari Diploma Ukur Bahan dan Penceramah Jemputan bagi membolehkan sesi penyampaian kolaboratif dilaksanakan sebaik mungkin mengikut prosedur.  Aspek yang ditekankan dalam pengajaran kolaboratif adalah pembelajaran berasaskan hasil pembelajaran, pembelajaran berpusatkan pelajar, Flexibility – anywhere, anytime, anyhow, pendekatan kaedah penyampaian secara bersemuka setempat atau secara jarak jauh dan terbuka (Open Distance Learning (ODL). Di samping itu ,aspek lain adalah penggunaan Mod Pembelajaran Teradun dan mempunyai lebih dari satu tenaga pengajar iaitu mengajar dalam pasukan.

Aktiviti utama kolaborasi ini dilaksanakan dengan taklimat berkaitan proses penghantaran air terawat daripada loji rawatan kepada pengguna akhir melalui sistem paip, pam dan kemudahan penyimpanan dikenali sebagai retikulasi air. Sistem retikulasi air di Malaysia diselia dan ditadbir oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) untuk menjamin keselamatan, kebolehpercayaan dan kecekapan awam. Terdapat beberapa langkah penting dalam retikulasi air iaitu rawatan air untuk menyingkirkan bahan pencemar dan kekotoran, air mentah daripada sumber seperti tasik, sungai atau takungan dirawat. Pembekuan, pemendapan, penapisan, dan pembasmian kuman sering digunakan dalam prosedur ini.Seterusnya adalah penyimpanan untuk menjamin bekalan yang stabil, air terawat disimpan di dalam takungan atau tangki air. Kemudahan penyimpanan bertindak sebagai penampan semasa pembaikan atau krisis dan membantu dalam mengurus variasi dalam permintaan. Pengagihan adalah sistem saluran paip, pam dan injap digunakan untuk menghantar air kepada pelanggan. Air dijamin sampai kepada pengguna kediaman, komersial, dan industri melalui rangkaian ini, yang juga disebut sebagai sistem retikulasi.

Satu undang-undang penting yang mengawal bekalan air dan perkhidmatan kumbahan Malaysia ialah Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655). Akta 655 telah diluluskan, dan sebelum itu, beberapa undang-undang negeri, serta beberapa organisasi, termasuk pihak berkuasa air negeri, perniagaan swasta, mengawal pengurusan bekalan air dan perkhidmatan pembetungan di Malaysia. Negeri-negeri yang berbeza mempunyai perbezaan dalam kualiti perkhidmatan, harga dan norma kawal selia akibat daripada strategi yang terputus-putus ini.Ia menjadi semakin jelas bahawa rangka kerja pengawalseliaan terpusat diperlukan untuk menyelesaikan perbezaan ini dan untuk menggalakkan keberkesanan dan kemampanan dalam penyediaan perkhidmatan air. Secara ringkasnya satu perkembangan penting dalam peraturan perkhidmatan air Malaysia ialah Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655). Akta ini telah meningkatkan kecekapan, kebergantungan dan kemampanan perkhidmatan bekalan air dan pembetungan di seluruh negara dengan mewujudkan rangka kerja perundangan tunggal dan menyatukan kawalan kawal selia di bawah SPAN.

Program ini telah mencapai sinergi kepakaran, pengoptimuman sumber dari segi masa, kos, keperluan fasiliti dan perkongsian ilmu. Penglibatan ini berhasrat meningkatkan kefahaman para pelajar terhadap subjek yang dipelajari dan merangkumi pihak bertanggungjawab mengawal selia perkhidmatan air di Malaysia.